آسانترین راه نجات ورستگاری
امام حسین
علیه السلام اینگونه بودراه های رهایی
حالت نخست ایمان
نخست به ایمان که اساس پذیرفتگی کردارها و سبب و خواستگاه نجات از هراس ها و وحشتها است نگریستم و در خویشتن نه نشانه ای از نشانه های ایمان و نه اثری از ایمان ناقص و کاستی یافته را نیافتم و نه فروترین درجه های ایمان را دارا بودم که کردار بدم را برای من بد و ناپسند نمایاند و نشان دهد و نه فرازترین درجه هایش را داشتم آن ایمانی که در حال ستانده شدن جان شخص بر او پدیدار میگردد و آنگاه به یاد خدا میافتد.
و هرچه به فکر فرو رفتم نه از اقسام ایمان قلبی چیزی در وجودم یافتم ونه از ایمان برآمده از عضوهای پیکرم آنسان که بر نبود ذره ای ایمان که مرا پس از کیفر درازناک دوزخ از پیوستگی در آتش وارهاند.برخود ترسیدم.
وپس از وارسی ایمان خویش به وارسی اخلاق پسندیده خویش پرداختم و ضد اخلاق پسندیده را در خود یافتم. پس آنگاه بر کردارهای نیک و فرمانبرداری ها و تقرب جویی های خود نظر افکندم اما برای درستی و پذیرفتگی آن کردارها در درگاه پروردگار شرط هایی را یافتم که در اعمال خویش یکبار هم بر انجام آن شرط ها توفیق نیافته بودم.پس در این هنگام بیم و هراس مرافراگرفت ونزدیک بود که به ورطهء نومیدی کامل فروافتم که ناگاه بارقهء امید دیگری در من پدیدار گشت.
حالت دوم:راه های رسیدن به خدا
موشکافانه و تیزبینانه به راههای رسیدن به خدا نگریستم دریافتم که من درزمرهء امت پیامبر روستایی و مکتب نرفته حضرت محمد صلی الله علیه وآله هستم ودر شمار پیروان حضرت علی علیه صلوات والسلام و نیز در زمرهء دوستداران ویاران خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله هستم و آنانند که شاهراه ره یافتگی و هدایت و گذرگاه لرزش ناپذیر به سوی خدا و پناهگاه محکم و دستاویز استوار و کشتی نجات هستند که هرکه بدان درآید از گرداب حادثه ها رهایی یابد.پس در این هنگام بود که بارقه های امید درجانم پدیدار شد اما اندکی پس از آن حالتی دیگر پدید آمد.
حالت سوم:وارد شدن در زمرهءامت حضرت محمد نیازمند پیروی و دنباله روی از پیامبر---- صلی الله علیه وآله من دیدم که واردشدن در شمارامت حضرت محمداست ولی من چه هنگام از او پیروی نموده ام؟ونیز دیدم که پیرو حضرت علی علیه الصلوات والسلام بودن نیازمند آن است که در رفتار وکردار پابه پایش گام نهاده باشم.ولی من در کدام رفتار و کردار حضرت علی علیه الصلوات والسلام از او پیروی نموده ام و با او همگام بوده ام؟ونیز یار و دوستدار خاندان پیامبربودن نیازمند آن است که دست کم یکی از نشانه های دوستداری و یاری آنان در من پدیدار باشد.ولی من حتی یکی ازآن نشانه هارا نیز در خویش نیافتم پس پریشانی در من پدیدآمد و هراس برمن چیره شد ناگاه حالتی دیگر دررسید.
حالت چهارم:راه های نجاتی که درگروپیروی از امامان پاک است
موشکافانه به راه های نجاتی که در گروپیروی از امامان پاک علیهم السلام است نگریستم ودریافتم که آنچه ثمربخش تر و بزرگ پاداش تر وسودش فراگیرتر ودرجه اش فرازتر وبدست آوردنش آسانتر و راههای پیمودنش فزون تر و شرایط دستیابی به آن ناچیزتر و یاری رسانی اش همگانی تر است وسیلهء نجاتی است که به سرور جوانان اهل بهشت و پدر پیشوایان پس از خویش و سالار ستمدیده حضرت امام حسین علیه الصلوات والسلام وابسته است ودیدم که در تقرب به خداوند ویژگی ای دارد که تنها ازآن اوست.ودر این تقرب به خداوند حتی از آن کس که از او مقامی فراتر دارد نیز ممتاز و ویژه گشته است.چرا که تفاوت فرازمندی پیشوایان پاک ازیکدیگر جایگاهی است و وحدت و یگانگی آنها در فضیلت جایگاهی دیگراست.پرتو و سرشت یکسان آنان مقامی است و ویژگی های هریک مقام و جایگاهی دیگر است.
ویژگی امام حسین علیه الصلوات والسلام
پس در حضرت امام حسین علیه الصلوات والسلام و وسیلهء تقرب ساختن او به درگاه خداوند ویژگی ای دیدم که آن ویژگی تنها ازآن اوست.زیرا او به گونه ای ویژه دری از درهای بهشت است و کشتی نجات از طوفانهاست و چراغ فروزان ره یافتگی است.
تفاوت امام حسین علیه الصلوات والسلام با پیامبر ودیگرپیشوایان پاک
آری پیامبر وپیشوایان پس از او صلوات الله علیهم اجمعین همگی درهای بهشتند ولی درب حضرت حسین علیه الصلوات والسلام فراخ تراست.ونیز همگی کشتی نجات اند ولی کشتی امام حسین علیه السلام در گردابهای پرخروش پرشتاب تر و لنگرانداختن و پهلوگرفتن آن بر ساحل های نجات آسانتر است و آنان همگی چراغهای فروزان ره یافتگی اند ولی فروغ امام حسین علیه السلام گسترده تر و برخورداری از فروغش فزون تر است.آنان همگی پناه گاههایی استوارند ولی راه رسیدن به پناهگاه امام حسین علیه السلام آسانتر و سهل تر است.
فراخواندن نفس به سوی امام حسین علیه السلام
پس با وجود همهء این ویژگیها که در امام حسین علیه السلام یافتم نفس خویش و همدستانش را ندادردادم که به سوی (
درهای فراخ امام حسین علیه السلام بشتابیدوادخلوها بسلام آمنین:بسلامت و ایمنی درآنها درآیید((سوره حجر:آیه46))و شتابان بسوی لنگرگاه کشتی نجات امام حسین علیه السلام گام نهید و :ارکبوافیهابسم الله مجراهاومرساها ان ربی لغفور رحیم: درآن سوار شوید که رفتن و باز ایستادنش به نام خداست.همانا پروردگار من آمرزگار و مهربان است.((سوره هود:آیه41))).و نور امام حسین علیه السلام را بسان سرمه ای بر دیده نشانید که او نیز برشما خواهد نگریست.آنگاه شوق و شیفتگی من دربارهء امام حسین علیه السلام فزونی یافت و برآن شدم که با عزمی راسخ بر کشتی نجات امام حسین علیه السلام درآیم و از فروغ او بهره گیرم چرا که من با نگریستن به شخصیت و ویژگی های امام حسین علیه السلام نشانه های ایمان راکه پیش ازاین از وجود آنها در خویشتن نومید بودم یافتم وبا این ویژگیها و خصوصیات بر کردارهای نیکی پی بردم که پیش از این از آنها آگاهی نداشتم.
برگرفته از کتاب نفیس
امام حسین اینگونه بود تالیف حاج شیخ جعفر شوشتری رضوان الله علیه.به بیان بسیاری از عرفا و علما بیانی ژرفتر از بیان جناب شیخ در شخصیت حضرت امام حسین علیه السلام وجود ندارد زیرا بنابر بیان جناب شیخ این بیانات با عنایت خود حضرت سیدالشهدا بوده.تقدیم به همهءسالکان وعاشقان حضرت امام حسین علیه السلام به جهت امیدبه شفاعت حضرتش .ادامه دارد:
اللهم عجل لولیک الفرج